ВИСНОВОК
на проект Закону України «Про
внесення зміни до статті 8 Закону України «Про державні нагороди України» щодо
запровадження медалі «За участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи»
(реєстр.
№ 3494 від 19.11.2015 р.)
У законопроекті пропонується шляхом внесення змін до Закону України «Про державні нагороди України» (далі – Закон) встановити
медаль «За участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи» для
нагородження осіб, які в установленому порядку віднесені до учасників
ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, відповідний статус яких їм
надано за безпосередню участь у ліквідації аварії та її наслідків у 1986-1990
роках згідно зі статтею 10 Закону України «Про статус і соціальний захист
громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», та інвалідів з
їх числа.
Як зазначається у п. 2 пояснювальної записки
до законопроекту, його основною метою є «висловлення від імені українського народу вдячності безпосереднім учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській
АЕС у період 1986-1990 років
та нагородження кожного з цих громадян медаллю України
«За участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи».
Головне науково-експертне управління вважає за необхідне
висловити щодо законопроекту такі зауваження та пропозиції.
1. Відповідно
до статті 8 Закону в Україні встановлено такі медалі:
«За військову службу Україні», «За
бездоганну службу», «Захиснику Вітчизни», «За врятоване життя». За своїм
змістом усі вони мають характер безстроковості, тобто не обмежені строком дії в
часі та не присвячені одній конкретній
події. З метою уникнення практики нагородження державними нагородами
«одноразового масового нагородження», Головне управління вважає, що
запропонована у законопроекті назва – «за участь у ліквідації наслідків
Чорнобильської катастрофи» має характер тимчасовості та обмеженості і призначена для разового заходу.
Тим більш, що вона стосується лише нагородження тих
осіб, які належать до учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській
АЕС. У зв’язку з цим, постає питання про доцільність запровадження нагороди,
застосування якої в майбутньому є неможливим.
Таким чином, погоджуючись з ініціаторами
розробки законопроекту щодо вшанування подвигу учасників ліквідації наслідків
аварії на Чорнобильській АЕС та, виходячи з наведених аргументів, Головне
управління вважає, що нагородження цієї категорії осіб можливе за рахунок вже
існуючих державних нагород, та дотримання положень Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які
постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» в частині надання їм компенсацій та пільг.
2. На думку управління, уточнення в новелі ст. 8 Закону «та інвалідів з їх числа» є зайвим. Адже норма, яку пропонується
поширити на всіх без винятку учасників
ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС поширюється й на інвалідів.
3. Не позбавлений вад і п. 2 розділу ІІ
«Прикінцеві положення» законопроекту, який передбачає адресоване Кабінету
Міністрів доручення внести в установленому
порядку на затвердження Президентові України проект Положення про медаль «За
участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи». Такі пропозиції
суперечать положенням ч. 2 ст. 19 Конституції України, відповідно до яких органи державної влади та органи місцевого
самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах
повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 2 ст. 25 Закону України «Про Кабінет Міністрів України» Уряд
забезпечує виконання актів Президента України, а не здійснює їх підготовку.
Узагальнюючий
висновок: за результатами розгляду у першому читанні законопроект доцільно
відхилити.
Керівник
Головного управління В.Борденюк
Вик.: Н. Лебедь
Комментариев нет:
Отправить комментарий